• Als je toch naar het toilet gaat, doe de deur op slot en neem de tijd om even 5 keer diep in en uit te ademen. Adem in door je neus en uit door je mond en voel hoe de adem je rust geeft.
  • Rommeltje in huis? Zet 5 minuten de muziek hard aan en ga samen met je partner (en je kinderen als ze oud genoeg zijn) rennend door het huis om alle losse rommel op de juiste plek te leggen. Doe gek en zing erbij. Je zult zien dat na 5 minuten je huis er al heel anders uit ziet en je nog een energieboost hebt gekregen ook! Maak er een wekelijks terugkerend feestje van.
  • Zit je agenda helemaal vol deze week? En heb je geen tijd voor jezelf? Kijk eens kritisch in je agenda en schrap een afspraak en vervang die voor een afspraak met jezelf. Wat je gaat doen? Dat is aan jou, waar krijg jij energie van? Met een boek op de bank, naar de kapper, sporten? Je hoeft geen reden te geven voor het schrappen van de afspraak, zeg gewoon dat je even tijd voor jezelf nodig hebt.
  • Doe alles wat je doet met je volledige aandacht. Denk niet aan de boodschappen die je nog moet doen, de was die op je ligt te wachten, je vriendin die je nog moet bellen, maar geef aandacht aan wat je nu aan het doen bent, het geeft rust en je zult merken dat wat je doet met volle aandacht sneller gaat en je meer voldoening geeft.
  • En als je dan toch die strijk moet doen die al de hele week op je ligt te wachten kan je natuurlijk ook best ondertussen even met je moeder bellen. Dat is misschien in tegenspraak met de tip die hierboven staat, maar hé, jij bent ook maar een mens en soms is 2 dingen combineren best te doen.
  • Zie je steeds op tegen dat ene telefoontje met de energieleverancier, of tegen de administratie die op je ligt te wachten? Doe het nu. Dan is het uit je hoofd en kan je weer ruimte maken voor leuke dingen.
  • Bedenk dat jij de belangrijkste bent in het leven van je kind. Je mag dus goed voor jezelf zorgen zodat jij ook weer goed voor je kind kan zorgen. Neem daarom voldoende tijd om jezelf op te laden.
  • Het leven bestaat uit keuzes maken. Nu je moeder bent zeker! Wees je bewust van welke keuzes jij maakt en hoe die bijdragen aan jouw energie niveau. Wees je bewust van energieslurpers en energiegevers zodat je daar de juiste balans in kunt vinden.
  • Stop met vergelijken. Je bent niet perfect, maar die andere moeder ook niet. Iedere moeder verzuipt weleens in haar wasgoed, vergeet kleertjes voor de crèche. Het is niet erg. Je doet je best en dat is genoeg.
  • Creëer routine. Dit is heel fijn voor jezelf, maar ook ontzettend fijn voor je kinderen. Zo weten zij immers precies waar ze aan toe zijn. Vind je het lastig om routine vol te houden? Schrijf de ‘standaard’ dingen op een bord, zodat jij en je kinderen dit continu kunnen zien. Je kunt er zo ook een spel van maken.
  • Begin de dag met rust: Sta 10 minuutjes eerder op zodat je de dag rustig kan beginnen met bijvoorbeeld een meditatie. Het hoeft allemaal niet lang te duren, maar je geeft jezelf op deze manier wel iets moois aan het begin van de dag waar je de hele dag op kan teren.
Facebook
%d bloggers liken dit: